Trabant een belangrijk succes met een dubbelzege

Dubbelzege

In 1970 behaalde een Trabant een belangrijk succes met een dubbelzege in de Rally van Monte Carlo, deelnemend in de 850 cc-klasse.
Rond die tijd kwam het accent bij de rallysport vooral te liggen op het aantal pk’s, zodat de klein bemeten wagens in het overall-klassement nauwelijks meer voorkwamen.
Vanwege het gebrek aan auto’s met kleine motoren verdween bovendien de 600 cc-klasse.Ook die van 850 cc verdween steeds meer van het programma.
Daardoor kwam de Trabant vaak in de 1300 cc-groep terecht. In 1980 behaalde een Trabant overigens nog een tweede plaats in de Akropolis Rallye (850 cc-klasse). In de socialistische buurlanden beheersten de autootjes uit Zwickau in de 850 cc-klasse stevig het strijdtoneel, vooral omdat er nauwelijks concurrentie was. Goede resultaten van merken als Skoda, Moskvitch, Dacia of Wartburg trokken daarom meer de aandacht. Voor rally-doeleinden vergrootte men overigens de cilinderinhoud tot 770 cc. Daarmee ontwikkelde de Trabant 800 RS een vermogen van 65 pk en haalde 135 km per uur.

 

Race-circuit

Op het race-circuit was de Trabant vooral bij amateurs geliefd.  Zo leverden de Sachsenring en de Schleizer Dreieck vaak spectaculaire races op tussen de in principe gelijkwaardige auto’s. Daarbij werden vermogens bereikt van 70 pk en topsnelheden van 170 km per uur. Al die prestaties kwamen uit de standaard-cilinderinhoud. Het aantal geproduceerde Trabants bleef voortdurend sterk achter bij de vraag. Om iets aan de levertijden van meer dan 14 jaar te doen, had men in 1990 plannen de produktie naar 175.000 stuks op te schroeven. Na de snelle eenwording van Duitsland bleek de Trabant absoluut niet meer te kunnen concurreren. De wagen werd al onverkoopbaar. Aanvankelijk wilde men nog tot 1993 produceren, maar al spoedig viel het besluit ermee op te houden.
Op 30 april 1991 liep de laatste van de 3.096.099 Trabants van de band, rechtsreeks richting museum. In Zwickau zouden voortaan Volkswagens uit de fabriek gaan rollen.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *