Packard part one

Packard

In 1899 begon Packard met de productie van een-cilinderauto’s. Zijn bedrijf werd in 1901 overgenomen door Henry Bourne Joy.
Twee jaar later verhuisde de fabriek naar Detroit. Daar verscheen het eerste vier-cilindermodel, ontworpen door de Fransman Charles Schmidt, afkomstig van Mors. In 1904 volgde het Model L met de karakteristieke schoudervormige radiateur. Die radiateur zou het kenmerk van Packard gaan vormen.
Het eerste zescilindermodel kwam in 1912 uit. Package genoot toen al een uitstekende reputatie als fabrikant van dure, luxueuze auto’s.

In 1915 zorgde Jesse G. Vincent voor ’s werelds eerste in massa geproduceerde V12-motor: de Packard Twin-Six. Een Sunbeam-racewagen met een V12-vliegtuigmotor had hem op het idee gebracht. Het nieuwe 6950 cc-model was goed voor bijna de helft van de verkoop in 1915. Tot aan 1923 werden er in totaal 35.046 van gemaakt. In 1921 volgde een ‘Single-Six’ van 4395 cc. In 1923 werd de Twin-Six vervangen de ‘Single Eight’ van 5781 cc.
Deze kreeg vier-wielremmen en een vier-versnellingsbak. De Packhard concentreerde zich rond 1928 helemaal op acht-cilinderauto’s en begon dat jaar ook met de productie van een Speedster. Dat gebeurde overigens op kleine schaal, want er werden in totaal slechts 220 exemplaren van gebouwd.

Tussen 1931 en 1939 bouwde Packhard in Detroit 5744 door Vincent ontworpen twaalf-cilinderauto’s van 7298 cc, aanvankelijk nog onder de beroemde naam ‘Twin-Six’. In die periode bleven de acht-cilinders echter de basis vormen van Packhard. In 1935 kwam de Packard 120 met, als eerste Packard, onafhankelijke voorwielophanging. Twee jaar later, in 1937, volgde een zescilindermotor van Packard. Toen Amerika bij de Tweede Wereldoorlog betrokken raakte, waren de Senior Series 160 en 180 nog steeds in productie. Bij Packard besloot men de mallen, als een gebaar van goede wil, aan de Sovjet-Unie te schenken.
In de Sovjet-Unie ging men in 1945 het model maken, onder de naam ZIS 110. Na de oorlog greep men in Amerika terug op de Clipper-serie uit 1941.

Deel 2: Klik Hier

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *