Osca

Het bedrijf word verkocht aan Orsa

De drie broers Maserati, Bindo, Ettore en Ernesto, verkochten in 1937, vanwege geldgebrek, hun firma aan de familie Orsa uit Modena.
Ze tekenden een contract dat hen nog tien jaar lang aan het bedrijf bond. In 1947 gingen ze weer hun eigen weg. In een hoekje van hun oude fabriek in Bologna begonnen ze een nieuwe firma onder de naam OSCA: Officine Speciallizati Costruzione Automobili Fratelli Maserati. Hun eerste ontwerp, uit 1948, was een sportauto van 1100 cc. Deze was, onder andere met ‘Gigi’ Villoresi aan het stuur, succesvol in Formule 11- races.

Ontwerp

Vervolgens ontwierpen de broers, voor Grand Prix gebruik, een V12-motor van 4472 cc. Deze was geschikt voor de bestaande Maserati 4CLT. De Italiaanse prins Bira nam met wisselend succes deel aan races met deze combinatie. OSCA deed het echter beter met sportwagens. Uit het originele model met een motor van 1089 cc ontwikkelde OSCA modellen van 1342 cc en 1453 cc. Daarmee wonnen Moss en Lloyd in 1954 de 12-uursrace van Sebring. Het gevolg was, dat er grote belangstelling uit de Verenigde Staten kwam en dat er een nieuwe fabriek moest worden gebouwd. Die kwam in San Lazzaro di Savena, juist buiten Bologna. Aan het eind van de jaren ’50 bouwde OSCA jaarlijks 20 tot 30 auto’s. Daaronder bevond zich een snelle viercilinder van 749 cc met bo-venliggende nokkenas.

Nieuwe motor

In 1959 besloot Fiat een OSCA-motor van 1568 cc te gaan bouwen voor de 1200 doe door Farina van een carrosserie was voorzien.
Maserati ging deze motor gebruiken in sportieve coup├ęs van eigen ontwerp. In 1963 werd OSCA onderdeel van MV Agusta. Na de fusie werd de bouw van de OSCA 1600 GT nog een tijdje voortgezet. De broers Maserati werkten voor graaf Domenico Agusta aan diverse projecten, totdat ze er in 1966 mee ophielden.

You may also like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *