605 een klasse apart!

605, een klasse apart

Op de autotentoonstelling van Frankfurt van september 1989 introduceerde Peugeot het nieuwe topmodel, de 605. Wat de vormgeving betreft kwam de auto sterk overeen met de 405, maar hij was een volle slag groter met een wielbasis van 2,8 m en een lengte van 4,72 m. Het ontwerp was weer van Pininfarina en vertoonde veel gelijkenis metde Alfa Romeo 164, die eveneens door Pininfarina was ontworpen. Het modellenprogramma bestond uit vier niveaus met diverse motoren. Wat de cilinderinhoud betreft begonnen die waar de 405- serie ophield. De eenvoudigste uitvoering, de 605 SL, had een viercilindermotor van 1998 cc met een vermogen van 115 pk en een maximumsnelheid van 197 km per uur.

Het volgende niveau werd gevormd door de SRI en de SR 3.0. De SRI was uitgerust met dezelfde motor als de SL, maar had een injectiesysteem dat de machine 130 pk gaf, en een maximumsnelheid van 203 km per uur. De SR 3.0 kreeg een V6-motor met 2975 cc inhoud van 170 pk en goed voor 222 km per uur.
Dezelfde motor werd gebruikt voor het derde uitrustingsniveau in de SV 3.0.

 

Motorprestatie

Wat de motorprestatie betreft was de SV 3.0 gelijk aan de SR 3.0, maar hij had een wielophanging met elektronisch gestuurde schokdempers. Het topmodel van de lijn was de SV 24. Bij dat model had Peugeot de motor voorzien van vier kleppen per cilinder, bediend door één nokkenas per cilinderkop en een bijzonder inlaatsysteem met een gestuurde luchtstroom. Daardoor werd de vullingsgraad van de cilinders aanmerkelijk verhoogd en werd een hoog koppel behouden over een breed toerengebied. In deze vorm ontwikkelde de V6- motor 200 pk, waarmee de 605 SV 24 een maximumsnelheid van 235 km per uur haalde.
Op de carburateurmotor in de SL na, voorzag Peugeot alle wagens van een katalysator. Net als bij de overige nieuwe peugeots, vond de aandrijving bij de 605 plaats op de voorwielen. Daardoor ontstond er veel ruimte in het interieur en een grote kofferbak. De fraaie lijn van de carrosserie leverde een gunstige waarde op voor de luchtweerstandscoëfficiënt. Voor de viercilindermodellen was die 0,28 en voor de overige modellen 0,3.
Vóór werd een pseudo MacPherson wielophanging toegepast met triangels, schroefveren, ingebouwde schokdempers en een stabilisatorstang.
Achter bestond de ophanging uit dubbele draagarmen, schroefveren, uitwendig geplaatste schokdempers, een stabilisatorstang en de mogelijk om een dakdrager te monteren. En diverse reactiestangen. Er werden rondom schijfremmen toe-gepast en wielen met 15-inchvelgen. Alleen de SV 24 had een velgdiameter van 16 inch. Peugeot rustte de SV-mo-dellen standaard uit met lichtmetalen velgen, ABS snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en automatische schokdemperafstelling. Het laatstge-noemde systeem regelde voor een groot deel het weggedrag en het veer¬comfort. Vijf sensoren stuurden de dempingskracht via twee standen: soepel of stug. Gemeten werden de hoek waarover en-de snelheid waarmee het stuurwiel werd gedraaid, maar ook de wagenhoogte (als maat voor de over-hang), de mate van accelereren, de remkracht en de snelheid van de auto.

Rij stijl

De bestuurder kon het systeem overigens ook vastzetten in de stugge stand, voor sportief rijden. Dankzij al deze voorzieningen liet de 1500 kg zware 605 zich goed door snelle bochten sturen. Het onderstuureffect zorgde niet voor problemen. De uitrusting van de 605 mocht bijzonder compleet worden genoemd.
In de topmodellen werd het interieur met echt leder bekleed. Dat had overigens wel het nadeel van een minder stevige zit. Bestuurder en passagiers schoven eerder heen en weer dan bij een stoffen bekleding. Het geheel werd aangevuld met houten sierlijsten, zodat een luxe indruk ontstond, ook in de SV 24, waar men eerder een wat sportievere aankleding zou verwachten. Voorts trof men, afhankelijk van het uitrustingsniveau, zaken aan als elektrisch verstelbare stoelen, centrale deurvergrendeling met infrarood afstandsbediening, elektrisch bedienbare ruiten en buitenspiegel, hoofdsteunen achter en wegklapbare handgrepen.
Als extra vermeldde de catalogus onder meer een elektrisch schuifdak, koplampwissers, airconditioning, boordcomputer, auto-telefoon en een audio-installatie.
Peugeot koos Sochaux uit als productieplaats voor de 605. Er moesten twee nieuwe fabrieken worden gebouwd om, bijna zonder menselijke tussenkomst, dagelijks 1850 carrosserieën te spuiten. Dankzij het gebruik van verzinkte plaatwerkdelen en spuitwerk in een ultramoderne lakstraat, kreeg de 605 een lange levensduur. Twee miljard gulden werd in vijf jaar tijd in de 605 geïnvesteerd om het programma succesvol te maken. En dat is gelukt want de nieuweling zet de lijn van de 205, 309 en 405 krachtig voort en zal in de jaren ’90 een stevige plaats op de markt veroveren.

You may also like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *